Sider

torsdag den 30. maj 2013

Sprøde vafler med rabarberkompot

Da jeg lavede rabarbermuffins den anden dag var der rabarber i overskud. De overskydende rabarber blev til en lille portion kompot.
I går blev kompotten serveret som topping til vafler. Det blev en god hyggestund i paladset ved siden af vaffeljernet. De sprøde vafler smagte fantastisk toppet med skyr og rabarberkompotten.




Jeg har ikke meget erfaring med vafler, så da jeg sammensatte opskriften var det lidt et eksperiment. Heldigvis lykkedes det.

Vaffeldej til 4-5 vafler:

75 g smeltet smør
1 æg
2 dl mælk
1 spsk sukker
1 dl grovvalsede havregryn
1 tsk vaniljesukker
1 tsk bagepulver
1,5 dl mel

Ingredienserne røres sammen og vaflerne bages i et vaffeljern. Husk at smøre jernet før den første dej kommes på.

Rabarberkompot:

Rabarberne skæres i grove stykker og kommes i en gryde sammen med sukker, kornene fra en vaniljestang (jeg koger også selve stangen med) og lidt vand. Rabarberne koger ved svag varme til rabarberne er bløde og falder fra hinanden. Smag evt. til med mere sukker.
Jeg har ikke et fast forhold mellem mængden af rabarber og sukker, men vurderer det fra gang til gang.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar